poniedziałek, 22 czerwca 2020

DZIEŃ TATY


Za pieniądze można mieć budynek , ale nie dom.
Za pieniądze można mieć zegarek ale nie czas
Za pieniądze można mieć seks ale nie miłość
Za pieniądze można mieć lekarstwa ale nie zdrowie
Za pieniądze można mieć stanowisko ale nie poważanie 
Za pieniądze można mieć pościel ale nie sen
Za pieniądze można mieć ale nie można być

Pocieszki - Katarzyna Grochola


Nigdy nie spodziewałem się takiego raportu dotyczącego izolacji osób starszych , stworzonego przez Polską Policję, pewnie nie którym pachnie to klerykalizmem, a jednak skutki mterializmu na relacje międzypokoleniowe jest bardzo istotny.

W analizach uwzględnione będzie także znaczenie cynicznej wizji świata
spostrzeganego jako społeczna dżungla (społeczny darwinizm) (por. Duckitt, 2000).
Przypuszczamy, ż
e wizja życia społecznego, w której deprecjonowania jest wartość drugiego
człowieka, obowiązuje zasada „człowiek człowiekowi wilkiem” oraz w której dla własnego
dobra akceptuje si
ę każdą manipulację i wykorzystywanie innych, powinna sprzyjać
usprawiedliwianiu przemocy wobec osób słabszych. 

Z takim pojmowaniem natury człowieka i relacji międzyludzkich koresponduje materializm – kolejny wymiar mentalności, którywłączyliśmy do narzędzia badawczego. Jest to zbiór przekonań społecznych, którego charakterystycznym rysem – w przeciwieństwie do humanizmu – jest orientacja na wartości materialne, a co za tym idzie traktowanie ludzi w kategoriach bezosobowych i
instrumentalnych (por. Boski, 1999).
 

Oczywiście pamiętam swoje wakacje nad Orle oraz mecze siatkarskie Włocławii , ale jeszcze lepiej pamiętam wydarzenia sprzed dwóch lat  gdy pozwalałem Tacie wielokrotnie opowiadać jego historie ze Spółdzielnii Mieszkaniowej Barycz i Delecty. 

Ja znałem jużte historie na pamięć ale wiedziałem że dla Niego stanowią one istotę sensu jego życia. To bardzo istotne by Człowiek czuł dumę ze swoich dokonań tym ziemskim padole. W pewnym momencie wziąłem album i zaczełem mu pokazywać mu zdjęcia Wnuków. Spytał się gdzie Oni są, powiedziałem że Wnuczka mieszka w innym miescie a Wnuk parę ulic dalej.



Powiedział mi że skoro Oni go nie odwiedzają, to go nie interesują. pomyslałem że choćby za to że mieszkali dzięki Tacie w całkiem dobrych warunkach parę ulic dalej zamiast ruderze na Żabiej to było za co podziękować.

Ale rzeczywiście raport Policji ma rację że nie liczy się dla nas nic , jesli już starsza osoba nic nie może dać to zgodnie z koncepcją materializmu wspomnienia nie mają znaczenia, dlatego ludzie starsi są izolowani.

Ale jakby moje doświadczenie z młodszymi kuzynami potwierdza że nie warto poświęcać czas  następnym generacjom, oni tak wolą smartfon i you tube, po co się więc wysilać. Trzydziesci lat temu poswięcałem czas Kuzynom a oni i tak tego nie docenili, kiedys to miało sens , ludzie mieli lepszą pamięć. 

Victor Frankl napisał W poszukiwaniu sensu, dziś wielu psychologów i dziennikarzy się na nią powołuje i pamiętam co z tej książki wynikało, że w życiu są ważne tylko dwie rzeczy miłość i pasja.

Nie chodzi o miłość do Kobiety , stworzenie np. spółdzielni z miłosci do ludzi by mieli swoje pierwsze gniazdko, stworzenie książki lub bloga który inspirował ludzi do pięknych rzeczy.

Jednej w życiu rzeczy się obawiam bo śmierci i obelg już się nie boję, tyle razy się o nią otarłem. Boje się że na moim pogrzebie będą ludzie którzy będą odpierdalali szopkę  a nie Ci którzy ze szczerego serca zmówili modlitwę i powiedzieli by Bogu to był porządny Człowiek , choć święty to na pewno on nie był.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz