Content Marketing , Biedronka i Amazon
Wiele osób działów marketingu nie rozumie content marketingu a jednocześnie nie docenia mediów społecznościowych jako skutecznych kanałów dystrybucji, o wiele bardziej skutecznych niż tradycyjne reklamy.
Omówię je na podstawie najlepszego w mojej opinii podręcznika o content marketingu, wydanego przez Polskie Wydawnictwo Naukowe - Content Marketing Po Polsku , by dopełnić obowiązek praw autorskich trzeba napisać o autorach które pisząc tą książkę umożliwili przedsiębiorcom tworzenie skutecznego content marketingu zamiast - gratuluje świetniej książki dla Barbary Stawarz i Dominika Kaznowskiego.
Czym jest więc ten Content Marketing, od którego zależy sukces w XXI wieku :
- dystrybucja wartościowej treści - przyciąganie uwagi - zdobywanie zangażowania
Z moich obserwacji wynika iż większość firm które zrezygnowały z content marketingu uległy jednym z mitów opisanych w książce, jak pisze Barbara Stawarz content marketing to rozmowa , wyobraźmy sobie że ktoś z nami rozmawia jak to jego firma jest naljepsza a produkty jedyne w swoim rodzaju. Co byś pomyślał na temat takiego sprzedawcy, że chyba szuka kolejnego frajera.
Popatrzmy na powyższy schemat, mamy na nim 10 mitów , są one opisane w książce więc każdy może sobie o nich poczytać, naprawdę warto. Ja chce skupić na czymś innym , chce Ci zadać pytanie czy Biedronka i Amazon prowadzą content marketing. Zacznijmy od Biedronki.
Biedronka skupila się na portalu społecznościowym facebook, na górze mamy zachęcającą ofertę terminową.
Następnie spójrzmy na trzy pierwsze posty , pierwszy post jest akcją zachęcającą do wspólnego gotowania, szczególną uwagę zwraca specjalista od social media, nawet z negatywnymi komentarzami potrafi obrócić w miłą sympatyczną, rozmowę. Nie ładuje reklamy na siłę zdając sobie sprawę że nie odgrywa dziś takiej roli jak marketing tresci.
Oprócz facebooka , Biedronka do content marketingu wykorzystuje messenger, newsletter, gazetki promocyjne, konkursy oraz ankiety dla klientów. Taki marketing treści powoduje że Biedronka ma 360 tysięcy followersów czyli fanów marki.
Więc odpowiedzcie mi na pytanie czy content marketing sprawdził się w wypadku Biedronki, czy może lepiej gdyby skupił się na agresywnych reklamach pop up ?
Teraz popatrzmy na Amazon , Amazon głównie zajmuje się się sprzedażą książek oraz muzyki, choć obecnie oferta jest o wiele szersza, z tego też względu ten biznesowy gigant postawił na Pinterest i Instagram , Facebook zeszedł dla firmy na drugi plan , firma słusznie uznała że do call to action w przypadku tego rodzaju produktów lepiej sprawdzają się masowe galerie dzięki Pinterest firma potrafi skutecznie zachęcić do zakupu książek jak również programu partnerskiego który w strategii firmy stanowi jeden z podstawowych elementów. Właściwie można zeryzykować stwierdzenie że bez content marketingu firma nie była by dziś liderem branży na rynku.
Wróćmy teraz do książki wiemy czym jest content marketing, wiemy co to jest wartościowa treść , obaliliśmy również mity że najlepiej jak firma cicho siedzi i nikt o niej nic nie wie.
Z książki dowiadujemy się jakie są zasady webwritingu, analiza kim jest nasz klient, co oznaczają hashtagi i jak je stosować - szczególnie ważne w przypadku instagrama i twittera. Poznamy wszystkie narzędzia content marketingu, prowadzenie bloga, jak dystrybutować treści jakie są trendy w marketingu.
Dla mnie ta książka to bibla Content Marketingu, zaoszczędziłbym mnóstwo czasu gdybym miał ją wcześniej. Nie chce oceniać osób które nie chcą przyjać że świat się nie zmienia i nie rozumieją jak wykorzystywać portale społecznościowe w biznesie, ocenił to Friderik Ekland : Firmy której nie ma na facebooku, nie istnieje. Dodałbym od siebie tylko jedno firma która nie wie jak dostarczać wartościowych treści i nie stosuje content marketingu tez nie istnieje.