piątek, 24 lipca 2020

Technika Grupowa Manipulacji

Technika Grupowa Manipulacji

 

Od lat przytrafia mi się następująca sytuacja podczas proszonego obiadu , w odpowiedzi na uprzejme pytania o moją pracę, krótko przedstawiam typowe cechy psychopaty a wtedy ktoś siedzący przy stole zamysla się na moment , po czym wykrzykuje


Mój Boże - w takim razie Rafał musiał być .....   albo Wie Pan , nigdy dotąd sobie tego nie uświadamiałem ale właśnie opisał Pan mojego Szwagra. 

Spotykam się z tymi rozważaniami , pełnymi reakcjami niepokoju nie  tylko w sferze towarzyskiej . Wiele osób, usłyszawszy o prowadzonych przeze mnie badaniach , dzwoni do mojego laboratorium, aby opowiedzieć o mężu, dziecku, pracodawcy lub znajomych, których niewytłumaczalne zachowanie  od dawna budzi ich troskę lub przysparza im bólu. 

dr. Robert D. Hare - Psychopaci są wśród Nas

Kiedy poprzednim razem wspominałem o podręczniku manipulacji Glorii Back , pisałem że brzydzę się manipulacją bo nie chodzi w niej o budowanie relacji tylko o pokonanie rozmówcy, a  sama rozmowa zamienia się z przyjemności w nieetyczną walkę w której chodzi o zniszczenie drugiej osoby.

Jednak w naszym życiu spotykamy się głównie z ludźmi przyjaznymi którzy stanowią obok natury i pasji istotę naszego życia, ale również Psychopaci - których dr. Hare nazywa Prawdziwymi Potworami traktujący innych ludzi instrumentalnie , manipulowanie ludźmi dla zyskania określonych gratyfikacji,  narcystyczne przekonanie o własnej wyjątkowości, moralna ślepota i brak sumienia , niejednokrotne okrucieństwo i brak poszanowania innych. 

Pewne rodzaje manipulacji sprzyjają takim Psychopatom jesli mają odpowiedzialną grupę Klakierów którzy są w stanie gdzieś po drodze porzucić swoją godność i dobre imie by wspólnie świetnie bawić się z Psychopatą kosztem wybranej Ofiary. 

Najpierw przejdziemy przez kolejne kroki manipulacji grupowej by potem podać przykład z życia wzięty abyście dobrze zrozumieli jak to działa na końcu doradzimy jak postąpić w takiej sytuacji. Więc startujemy. 

Krok 1



  

Wybór osoby docelowej

 

Warunkiem efektywnego wykorzystania jest gotowość osoby do wstąpienia do grupy . Uparty indywidualista będzie stwarzał opór przed wcieleniem. Dlatego nie byłby stosowną osobą docelową. Lepiej technika ta sprawdza się w przypadku ekstrawertyków . Jeżeli przy okazji dysponują niskim poczuciem własnej wartości i podpisuje się chętnie pod decyzjami innych, tym lepiej dla Ciebie. 

Krok 2

 

Zwabienie osoby docelowej do grupy

 

Drugi krok polega na tym, aby zintegrować osobę docelową z grupą , by później wykorzystać dla siebie jej mechanizm . Istnieją co najmniej dwie możliwości aby to zrobić 

1) Działanie systematyczne : zwabiasz kogoś do istniejącej już grupy, której cele pokrywają się z Twoimi .

2) Działanie na bazie przypadku : zaczynasz swoje próby wpływania wtedy, gdy złapiesz osobę docelową jako członka grupy. 

1. Działanie systematyczne

 

Jeżeli chcesz zwabić osobę docelową do Grupy , postaw sobie za cel przynajmniej należenie do niej tej osoby. Wszystko dalsze pozostaw mechanizmu grupy. 

W przypadku nowych pracowników zwróć szczególną uwagę na to, aby ich dokładnie wdrożyć. Bądź miły, mając za cel zintegrowanie nowego z istniejącą już grupą pracowników. Żółtodziób wtedy bardzo szybko podda się warunkom oraz mechanizmom panującym w grupie. 

Większość nowicjusz będzie zależało na przyjemnym klimacie, więc nie będą chcieli wypaść źle . Dlatego dostosują się w większości do części grupy. 

Przykład 


Pojechałem z Nowym Nabytkiem naszej firmy do Naczelnika, czułem od początku że Chłopak jest nieco wystraszony, pytał się mnie o atmosferze w grupie, ile lat pracuje i jaki jest kierownik. Czułem że stara się przymilić, że zależy mu na dobrych relacjach. Powiedziałem żebyśmy przeszli na Ty, tym bardziej że wiedziałem że niedługo zaczniemy wspólnie pracować a dobra relacja to podstawa. Wiedziałem że zrobi wszystko o co poproszę, ale nie wykorzystywałem tego, myślę że czułbym się z tym źle. Nigdy nie miałem jakiś tendencji do okazywania wyższości, zawsze wybierałem partnerstwo, ponieważ to zdrowsze relacje. Co więcej nie rozumiałem nawet tego rodzaju Psychopatów którzy nigdy nie prowadzili firmy, a wymądrzają się przed Przedsiębiorcami, nawet nie zdają sobie sprawy jak bardzo są wtedy śmieszni i jaki ludzie biznesu mają z nich ubaw. 



2. Działanie na bazie przypadku

 

Możesz także cel swojego wpływu przesunąć na później. Nastąpi to wtedy, gdy wiesz, że osoba docelowa prędzej czy później stanie się członkiem grupy. Zatem wykorzystaj w odpowiednim czasie mechanizm grupy aby osiągnąć swoje cele. 

Krok 3


Uważaj po użyciu techniki grupowej na to , aby nie zostać rozpoznany jako manipulator . Zawsze skrywaj swoje zamiary, nie zwierzaj się nikomu i trzymaj swoje sukcesy w tajemnicy . W przypadku tej techniki możesz być spokojny . Twoje niecne zamiary raczej są średnio możliwe do przejrzenia. 

Tony Robbins uważa że jesli Manipulator zostaje zdemaskowany to jedyne co mu pozostaje to strzelić sobie w łeb, Frank Begger który też kiedyś użył manipulacji wobec swojego klienta i został przez niego zdemaskowany, na długi okres stracił nie tylko bogatego klienta ale również innych których miał z jego polecenia. Jak sam mówi : Nigdy już później nie posunąłem się do manipulacji. 

Przykład

 

Swego czasu otrzymałem propozycję współpracy na stworzenie kursu który miał być sprzedawany na Esklep Kreatywni , nigdy za bardzo nie wierzyłem w sens tego przedsięwzięcia, przede wszystkim dlatego że na serwisie Po Maturze znajdują się doskonałe aplikacje i tutoriale o takiej tematyce ale postanowiłem wysłuchać wierząc że to być może to początek jakiejś szerszej współpracy. 

Wkrótce się okazało że to była tylko podpucha a tak naprawdę chodziło o reklamę kasyna internetowego na moim blogu, ponieważ manipulacja była szyta grubymi nićmi od razu ją rozpoznałem. Ta Osoba nigdy nie odzyskała szacunku, jaki miałem do Niej kiedyś i pewno już nigdy go nie odzyska. 

Krok 4 Kontrola działania

 

To czy osiągnąłeś sukces w tej metodzie daje się sprawdzić tylko pośrednio . Nie możesz być pewien , jak ofiara zareagowałaby , gdybyś nie użył techniki grupowej . Dlatego też zaufaj skuteczności w szkodzeniu ofierze. 


Przykład

 

Swego czasu byłem  na pewnym podwieczorku. Ponieważ byli tam goscie z Ameryki no to wiadomo że padały pytania gdzie pracujesz , jedna osoba powiedziała że w Orlen, druga że w Indorama trzecia że w Kole. No dobrze ale co robicie ? - spytał Amerykaniec. Wszędzie padała ta sama odpowiedź odkręcamy  i przykręcamy śrubki. Nie jest to chyba ekscytująca praca skoro Agnieszka Stasicka po pół roku segregacji śrubek na  z gwintem i bez gwinta zamieniła zajęcie na stworzenie internetowej szkoły językowej, jednej chyba z najlepszych w Polsce a potem zajeła się również wystąpieniami motywacyjnymi. 

Skala etyczna tej techniki według Reginy Beck wynosi 2 ,  ale należy pamiętać że w innych publikacjach o manipulacji autorzy bardzo cenią sobie technikę grupową i że mówią że stanowi ona podstawę i dzwignię handlu, podstawę dla dzisiejszych handlowców,

Potrzebne umiejętności

- wykorzystanie prostoduszności, naiwności 
- podstępne działanie 

Jak się bronić przed tego rodzaju techniką, przede wszystkim zachować spokój ducha, pamiętaj również że jesli będziemy mieli kontrolę emocjonalną zachowaną i nie ulegniemy zastraszeniu, to po drugiej stronie mamy PRYMITYWA, skąd to wiem. Ponieważ gdyby miał merytoryczne argumenty nie sięgałby po manipulacje. Owszem jego przydupasy zachowają się jak trzeba, lecz czy zachowają szacunek do Psychopaty ? Wątpię.  Dlatego przejdź do konkretów i odkryj kim naprawdę są Ci Geniusze. 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz