poniedziałek, 23 kwietnia 2018

10 Zasad Szczęśliwej Starości

1. Pasja, książki, muzyka, malarstwo

2. Tabata 15 min rano, południe , wieczór

3. Produkty pełnoziarniste

4. Częsty kontakt z innymi ludźmi szczególnie z wnukami

5. Bogate życie duchowe - kontakt z Bogiem - medytacja

6. Dieta warzywno - owocowa

7. Sen 22- co najmniej do 4 rano

8. Kontakt z naturą

9. Kochaj Siebie

10. Aktywnie słuchaj innych i szanuj ich opinie

Te 10 zasad jak żyć zdrowo to dekalog dla osób które chcą do końca życia być oparciem dla Rodziny. Może na początek przypomnę tu jakie zmiany zachodzą wśród osób starszych .

Pamięć - w najszerszym znaczeniu tego słowa - jest zdolnością i możnością oddziaływania przeżyć przeszłych na terazniejsze. W węższym i najpowszechniej używanym znaczeniu pamięć jest zdolnością do przypominania sobie poszczególnych przeżyć z przeszłości, ze świadomym umiejscowieniem ich w czasie i przestrzeni. W życiu codziennym skutki zapominania informacji są bardzo poważne i postrzegane przez osoby starsze jako uciążliwe. Osoby starsze gorzej zapamiętują, zmniejsza się u nich skuteczność poszukiwania nowych sposobów przyswajania informacji, jak rówież bezpośredniego odpamiętywania, co wynika z większej podatności na bodźce rozpraszające. Utrudnione jest socieranie do informacji nagromadzonych w pamięci oraz hamowanie nakładania się materiału nieistotnego. Sprawność pamięci w okresie starości w znacznym stopniu zależy od jej ćwiczenia we wcześniejszych okresach życia.

Uwaga i czas reakcji

Starzenie się ma także niekorzystny wpływ na proces uwagi. Badania wykazały u starszych ludzi osłabienie selektywności i zdolności do koncentracji uwagi. Objawia się to szybkim zmęczeniem, popełnianiem błędów oraz wydłużonym czasem reakcji podczas wykonywania zadań. Wydłużenie czasu reakcji nie występuje w czasie bardzo dobrze wyuczonych czynności np. pisania na maszynie, prowadzenia samochodu lub czynnościach wykonywanych automatycznie.

Uczenie się

Czynnikami, które odgrywają znaczną rolę w procesie uczenia się osób starszych, są : uzdolnienia, motywacja, trening w ciągu całego życia orazzdrowie. Materiał przygotowany do zapamiętywania powinien być przygotowany powoli i kilkakrotnie powtarzany. Najlepiej, aby byłby on zwarty pod względem treści i nieskomplikowany. Osoby starsze, w przeciwieństwie do młodych, trudniej przyswajają treści podawane we fragmentach, z przerwami w czasie ćwiczeń, gdyż ich proces uczenia się łatwo może ulec zakłóceniu.

Myślenie

Osoby starsze przejawiają tak zwane myślenie postformalne. Charakteryzuje się ono dopuszczeniem więcej niż jednego prawidłowego rozwiąania, akceptacją sprzeczności i wieloznaczności, a także braniem pod uwagę ograniczeń i realiów życia. Zdaniem Labouvie - Vief podzas myślenia postformalnego dochodzi do połączenia sfery logiki i emocji, co umożliwia osobom starszym efektywniejsze pokonywanie trudności w codziennym życiu.

Inteligencja

Po przekroczeniu 60 roku życia pogorszeniu ulec może funkcjonowanie intelektualne. W procesie starzenia się obniżeniu ulega inteligencja wrodzona ( płynna), decydująca o eligencjaintprzetwarzaniu informacji i stanowiąca podstawę nowych sprawności , natomiast inteligencja nabyta w toku edukacji i gromadzenia doświadczeń ( skrystalizowana ), wykazuje tendencje do wzrostu lub utrzymywania się na stałym poziomie w całym okresie dorosłego życia.

Należy dodać, że cechą charakterystyczną inteligencji człowieka w wieku dojrzałym jest mądrość, rozumiana najogólniej jako bogactwo doświadczeń życiowych i rozumieniu świata przez pryzmat tych doświadczeń. W węższym znaczeniu mądrość jest zdolnością do formułowania słusznych, praktycznych sądów, w ważnych choć niepewnych, trudnych do rozwiązywania kwestiach życiowych. Mądrości osób starszych można przypisać następujące cechy: wiedzę, znawstwo, zwracanie uwagi na kontekst, trafny osąd w ważnych dla człowieka momentach.

Emocje

U ludzi starszych można zauważyć również pewnego rodzaju zmiany w sferze funkcjonowaniaemocjonalnego. Dotyczyć one mogązakresu nastrojów i uczuć. Ogólna uczuciowość i reaktywność emocjonalna ulega osłabieniu. Osoba starsza nie przejawia swoich uczuć tak jak czynią to młodzi np. nie czerwienią się, nie bledną - nazywa się to sztywnością wegetatywną

Motywacja

Wraz z wiekiem przekształceniu ulega także hierarchia motywów. Osłabieniu ulega także motywacja seksualna i motywacja osiągnięć, psychologowie twierdzą że pchechodzi ona ku dostarczaniu gratyfikacji innym ludziom zwłaszcza Wnukom, Victoria Satir twierdzi że to wnuczki i wnukowie są motorem sensu życia osób starszych.

Mój Dziadek miał szczęście bo uwielbiałem z nim przebywać i przekonał mnie do swojego stylu życiu, każdy dzień rozpoczynał się od rozmowy z Bogiem , potem było malarstwo, muzyka i dobry wartosciowy film, uwielbiał ciastka, czereśnie, winogrona. Tworzył kronikę okresu międzywojennego.

Wiedziałem że byłem dla Dziadka ważny ale dopiero dziś wiem że byłem dla tego ŚWIĘTEGO CZŁOWIEKA kimś więcej jak jednym z wnuków, byłem motorem który nadaje sens jego życiu, a ja z jego mądrości chętnie czerpałem. Współczuje tym Dziadkom i Babciom ktorych wnuki nie odwiedzają i trudno się nie zgodzić ze słowami Normana Peala że świadczy to o ich niedojrzałości emocjonalnej i psychicznej.

Współczuje Dziadkom ale przede wszystkim wnukom ponieważ nie bedą mogli dziwić się że ich wnukowie potraktują ich podobnie i budzą pogardę innych ludzi np. moją oraz jak twierdzi Daniel Goleman twórca Inteligencji Emocjonalnej w rzeczywistości nie tylko zasługują na miano człowieka ale nawet ssaka.

2 komentarze:

  1. Znajomi bardzo chwalą warunki i opiekę w domu seniora http://domseniora24.pl/, to okolice Warszawy. Dodatkowo na stronie opisane masz wszystkie zalety tego akurat ośrodka. Polecam wam sprawdzić, może akurat kogoś z was zainteresuje ich oferta.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę ze dales ten komentarz, chociaż uważam ze nawet najlepszy Klub Seniorów nie zastąpi Rodziny i Przyjaciół , na podanej przez Ciebie stronie jest wiele świetnych artykułów dla Seniorów i osób się nimi opiekujących, wielkie dzięki.

    OdpowiedzUsuń