czwartek, 9 grudnia 2021

Magia Świąt czyli Wyp********!

 

 Bliższy Bogu jest skruszony grzesznik, niż pełen pychy święty

Nikołaj Gogol

 

W sklepach i lokalach pojawiły się świąteczne oświetlenia, a np. w Aldi nawet słychać Boże Narodzeniowe piosenki dokładnie te same które możesz usłyszeć na TRUE LOVE - w grupie Merry Christmas Everyone , w Empiku można zauważyć piękne kartki z Jezusem , Maryją i Józefem oraz dla obchodzących Święto Choinki -  Bałwana w czarnym cylindrze. 

Najczęściej zdarza się tak że ludzie przy najmniej dla siebie są sympatyczni i życzliwi ale zdarzają się przykre wyjątki tak jak ten który wydarzył się wczoraj w sklepie w samym centrum Włocławka, starszy mężczyzna siedział przy oknie ani nie spał, ani nie był brudny, ani nie czuć było od niego alkoholem a tym bardziej nie zachowywał się awanturniczo. I nagle wychodząc z kuponami lotto usłyszałem w jego stronę. Wyp********! Tu nie ma grzania. Ludzie byli świadkiem niesłychanego chamstwa ale nie ze strony jak przypuszczano bezdomnego ale kierowniczki sklepu i w zasadzie nikt prócz paru osób nie protestował.

Zupełnie inaczej wyglądało to w Łodzi , było to na stacji Łódź Kaliska o ile pamiętam jakieś dwa lata temu, było to późnym wieczorem, już po dwudziestej pierwszej, wracałem od Ciocii z Wrocławia, były zwały śniegu, ponad minus trzydzieści stopni i gdy wchodziłem na stacje Policjant wyprowadzał Bezdomnego z hali dworca, ogólnie jestem przeciwnikiem przesiadywania Bezdomnych na dworcu, po tym jak w Koninie Policjantka poinformowała mnie : Niech Pan uważa na swój bagaż, bo widzi Pan co tu jest za towarzystwo, często potem podróżni się nam skarżą że coś im zgineło.

Gdy spojrzałem na tego Policjanta, od razu mi się przypomniały słowa Becky Blanton, autorki książki Rok , gdy byłam bezdomna . 

Becky Blanton, autorka światowego bestsellera Rok poza domem : Tysiące ludzi pracujący na pełny etat albo pracujący dorywczo, mieszka w samochodach. Ale społeczeństwo stygmatyzuje mieszkanie w autach na ulicy i traktuje je jako przestępstwo. Bezdomni, pracujący bezdomni, pozostają więc niewidzialni. Ale jeśli taką osobę spotkacie, porozmawiajcie z Nimi, podejdźcie do nich, dajcie im nadzieje. Mając nadzieję człowiek jest w stanie sprostać wszystkiemu. 

Powracając jednak do wydarzeń z Łodzi  za mną szła Młoda Kobieta która przyśpieszyła kroku , wzieła tego Bezdomnego pod rękę i powiedziała : Pan idzie ze mną , a do Policjanta zwróciła się : Trzeba nie mieć serca by wyrzucać Człowieka na taki mróz. Policjant stał na tym mrozie , zdziwiony, wkurzony i nie rozumiejący co się wogóle wydarzyło. 

Becky w swojej książce pisze : Nie mówię że powinniście dać im  parę centów, ale chcę byście wiedzieli że to także ludzie i mają swoją godność, byście nie patrzyli na nich z pogardą lecz dawali im nadzieję. 

 


Co chcemy osiągnąć w czasie Adwentu ?

Ja w tamtym roku, w okresie Adwentu napisałem kontrowersyjne zdanie, że adwent jest ważniejszy od samego Bożego Narodzenia bo to okres prostowania naszych ścieżek. Cel główny Królestwo Boże, cel pośredni : Byśmy się stali tacy, jak wymyślił nas Bóg. 

W Biblii wcale nie ma że Celnik jest taki super, tylko że pokornie wyznaje swoje grzechy przed Bogiem nie mówi tak jak Faryzeusz : Dobrze że nie jestem taki jak On ani tamten to ma dobrze , dlaczego ja nie mogę taki być. 

Czy zadałeś kiedyś Bogu pytanie czego On oczekuje od Ciebie, ja tak dlatego zainteresowałem się Vademecum Duchowości katolickiej. Ale najprościej na to pytanie odpowiada sam Jezus odpowiadając Bogatemu Młodzieńcowi. 

Bogaty młodzieniec

16 A oto zbliżył się do Niego pewien człowiek i zapytał: «Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?» 17 Odpowiedział mu: «Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania». 18 Zapytał Go: «Które?» Jezus odpowiedział: «Oto te: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, 19 czcij ojca i matkę oraz miłuj swego bliźniego, jak siebie samego!» 20 Odrzekł Mu młodzieniec: «Przestrzegałem tego wszystkiego, czego mi jeszcze brakuje?» 21 Jezus mu odpowiedział: «Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!» 22 Gdy młodzieniec usłyszał te słowa, odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.

 


 

W opowiadaniu o bogatym młodzieńcu uderza kilka spraw. Pytanie młodego człowieka świadczy o tym, że nie myśli jedynie o życiu doczesnym, ale równie ważne, a może i ważniejsze jest dla niego życie wieczne. Dlatego chce wiedzieć, co musi zrobić, by je osiągnąć. Współcześnie żyjemy w świecie konsumpcji i natarczywej pokusy hedonizmu. Wielu ludzi nie myśli dziś o życiu wiecz­nym, nie myśli o zbawieniu, a więc nie myśli o przyszłości. Świat zdaje się nastawiać na maksymalne czerpanie przyjemności tu i teraz. A zatem carpe diem – nie myśleć o tym, co będzie jutro, nie myśleć o życiu po śmierci, ale korzystać z dnia. Postawa młodzieńca każe nam więc stawiać pytanie o życie wieczne i myśleć o celu życia, jakim jest zbawienie.

Ksiądz Pawlukiewicz wspomina swoje własne doświadczenie, kiedy był w seminarium mówił swoim znajomym, żeby nie chodzili  na dyskoteki tylko modlili się. Czy myślałem o Bogu , nie , myślałem o sobie pod przykrywką religijności chciałem aby inni nie mieli lepiej jak ja , skoro ja nie mogę balować to oni też niech się nie bawią. Ważne jest to jaki jest nasz cel - jak mówi wielki Prałat - czy chcemy tego dla Boga czy dla siebie . Niektórzy nawet nie przybierają maski tylko mówią wprost , nie słuchaj Boga, Lekarza, Pracodawcy - słuchaj mnie np. Ja to bym chciała byś.... Ale ja mam Boga, Moją Narzeczoną, Normana Peala, Alana Mc Ginnisa, Jacka Pulikowskiego, ks Piotra Pawlukiewicza i guzik mnie obchodzi co Ty byś chciała. 

W ostatniej audycji dla Małżonków i Rodziców Siostra Urszula Kłusak, ( audycje możesz wysłuchać na True Love ) padło stwierdzenie że w związkach najważniejsza jest miłość, szacunek, lojalność i super ważne uważne słuchanie. Niestety wiele osób potrafi tylko mówić , przychodzi Córka do Matki by pieprzyć za przeproszeniem o jej Wnuczce ze Strajku Kobiet, że jej Mąż przeklina lepiej jak Lempart. Przepraszam chodzi o wsparcie czy przygnębienie tej Osoby. Należy pamiętać jak czytamy w podręczniku Promedica Zrozumieć Starość , że  Seniorzy to nie Dzieci i Dziadek może nie rozumieć dlaczego nagle Kochana Córka zaczyna na niego krzyczeć. 



I jeszcze przed Bożym Narodzeniem słowo o wybaczeniu , kś Piotr Pawukiewicz powiedział na konferencji dla Młodzieży akademickiej : Wybaczanie nie oznacza że wszystko puszczamy w niepamięć, jeszcze jeden taki numer i finito naszych relacji. Ale też pamiętajmy że często z wybaczeniem mają problem te same osoby które nie potrafią przeprosić za swoje zachowanie. 

Z licznych wypowiedzi Jana PawłaII na temat miłości bliźniego wynika jasno, że cywilizacja miłości , polega na stawianiu osoby przed rzeczą, etyki przed techniką,  miłosierdzia przed sprawiedliwością, a także na uznawaniu pierwszeństwa tego , by bardziej być, aniżeli więcej mieć. Taką hierarchię wartości we współczesnym świecie mogą i powinni wnosić przede wszystkim wierni świeccy poprzez pełnienie potrójnego posłannictwa Chrystusa, w którego zostali wszczepieni przez chrzest święty. 

/ fragment Vademecum duchowości katolickiej /

 


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz